První letošní snůšky

21.04.2014 13:18

Jak jsem uvedl v předchozím článku, samici jsem probudil koncem února. První snůšku měla cca. měsíc po probuzení, a to 1.4. Snesla 5 vajec. Bohužel jsem zanedlouho zjistil, že jsou všechna neoplozená. Problematika oplození želvích vajec je, jak jsem záhy zjistil, velmi složitá. Nikd na netu jsem nenašel žádný odborný článek věnovaný tématu oplození želvích vajec, resp. žádný článek, který by mi hodnověrně zodpověděl miliony otázek, které mi po zjištění neoplodněnosti vajec začaly napadat.

 

Rozhodl jsem se proto kontaktovat několik skutečných odborníků, kteří se dlouhodobě věnují nejen chovu želv či jiných plazů, ale jsou také uznávanými teoretiky, kteří mají chov plazů nikoli jen jako zdroj příjmů, ale skutečně jako koníček a intenzivně se o něj zajímají s tím, že se snaží probádat oblasti dosud opomíjené a podělit se o zjištěné informace s dalšími zájemci. Jejich poznatky jsem doplnil o poznatky své a vznikl tak jedinečný článek, který prezentuji v nově vytvořené sekci "moje články".

 

Teď ale k tématu - snůšky. 16 dní po první (neoplozené) snůšce mi samice snesla další 4 vejce, která se již jeví jako oplozená. Zda je vejce oplozené, či nikoli, poznáme podle jasně bílého flíčku, který se na vejci vytvoří a během několika dnů se rozšíří přes celý povrch vejce. Jakmile želva vejce snese, má vždy růžovou barvu a barva je rovnoměrná, nemá tedy žádné fleky, je naprosto čisté a obalené slizem. Jakmile jej samice zahrabe, povrch vejce se osuší od slizu, oschne a v tomto okamžiku se vejce začne vyvíjet. Pokud jej najdeme až po několika dnech, nic se samozřejmě neděje, je prokázáno, že vejce i několik dní stará se mohou po vložení do inkubátoru začít v pořádku vyvíjet. Bílý flíček se na vejci objeví až po vložení do inkubátoru, mám zkušenost, že obvykle již druhý až třetí den od snesení (pokud vejce hned po snesení najdeme a vložíme do inkubátoru), někdy až čtvrtý či pátý den. Stalo se mi, že se flíček objevil až mezi 5. a 10. dnem po snesení. Takové vejce však ze záhadných důvodů "odumřelo", flíček se sice objevil, třeba i trochu rozšířil, ale pak se dále již nešířil. Naopak u zdravého vejce se zárodkem se flíček rozšíří již 3.-5. den po celém vejci tak, že vejce již není růžové, ale celé bílé.

 

To, co je popsáno slovy, je lépe patrné z následujících fotografií, první pořízena druhý den po vložení vajec do inkubárotu, druhá třetí den a třetí čtvrtý den.